Met ITR-sproeier en 95% reductie van de drift tegen kersenazijnvlieg

In 2017 hebben Lechler GmbH en het pesticidenbedrijf Syngenta een applicatiemethode ontwikkeld met een ITR-sproeier die de drift in de wijnbouw tot een minimum beperkt. Dit maakt het gebruik van speciale insecticiden tegen de kersenazijnvlieg (KEF) mogelijk en biedt tegelijkertijd maximale bescherming voor nuttige organismen.

Mit ITR-Düse und 95% Abdriftminderung gegen Kirschessigfliege

De ITR nozzle 80-01 C is een injector holle kegel die een druppelspectrum van extreem grof naar grof produceert en werkt met een extreem lage drift (95%). "Tijdens de ontwikkeling hebben we ons vooral gericht op de praktische bestrijding van de kersetische vlieg (KEF) in de wijnbouw", zegt Jens Luckhard, hoofd applicatietechniek Centraal-Europa bij Syngenta. "Het tot een minimum beperken van de drift maakt het nu mogelijk om goedkeuring te krijgen voor bepaalde insecticiden die voorheen niet op deze manier mogelijk waren.

Na een complex testprogramma is de ITR straalpijp 80-01 C nu opgenomen in de huidige JKI-lijst van verliesverlagende apparaten. Hierdoor kunnen wijnbouwers in de wijnbouwzone insecticiden aanbrengen door eenvoudigweg de spuitmond te vervangen, met behoud van de reductieklasse van 95 % voor de drift.