Efficiënte bemesting met Lechler vloeibare meststof sproeiers

Exact, gelijkmatig en nauwkeurig tot aan de rand van het veld. Zo moet een bemesting ook bij grote werkbreedtes en onder ongunstige windomstandigheden plaatsvinden. Zo wordt voldaan aan essentiële eisen om het N-rendement te verbeteren en het opbrengstpotentieel van het gewas te maximaliseren.

[Translate to Netherlands - Dutch:] Effizient Düngen mit Lechler Flüssigdüngerdüsen

Aanbevelingen

In veel akkerbouwgewassen is het gebruik van vloeibare meststof de perfecte vorm van toepassing. Een zeer gelijkmatige zijdelingse verdeling naar de rand van het veld voorkomt opbrengstverliezen door onderdoseerwerk. De gebruikelijke bekende "hongerstrepen" langs de perceelsgrenzen zijn vrij eenvoudig te vermijden. In het vroege groeistadium van het gewas zijn speciale "meststof" sproeiers het beste geschikt voor vloeibare bemesting (bijv. FD, FL, FS sproeiers). Een voorzichtige toepassing van vloeibare meststof wordt gerealiseerd door het gebruik van slangdruppelsystemen of DroplegUL in het late groeistadium van het gewas, waarbij vloeibare meststof in het onderste deel van de gewasdak wordt toegediend. Zo wordt effectief voorkomen dat het blad verschroeit. Slangdruppelsystemen dienen minimaal 30 cm in de gewasdak te dopen en niet direct op de grond te slepen. De vijf beekopeningen zorgen op die manier voor een goede zijdelingse verdeling en een zachte toepassing van het gewas. In dichte graanoverkappingen dient aandacht te worden besteed aan een aangepaste voorwaartse snelheid om te voorkomen dat het gewas gaat drijven.

DroplegUL maakt een gewas- en voedingsmiddelgeoriënteerde vloeibare bemesting op twee verschillende manieren mogelijk: eenmaal met FL-sproeiers (5-gaats sproeier) of met de nieuwe Lechler Y-Kit. Bij granen maakt de combinatie met FL-sproeiers een effectieve vloeibare kunstmestgift op een zachte manier mogelijk, zonder dat het gewas ook bij hogere voorwaartse snelheden over de gewaskap zweeft. De Y-Kit plaatst de meststof in rijenculturen direct naast de rij. Op deze manier is het mogelijk om gemakkelijk een late bemesting uit te voeren in bijv. mais/maïs, wat anders vaak moeilijk te doen is om schade aan het gewas te voorkomen. Dit is effectief omdat voedingsstoffen worden geplaatst op het moment dat het gewas ze nodig heeft.

Nieuwe producten

Voor een lagere dosering van vloeibare meststoffen van minder dan 100 l UAN/ha vult de FD 02 sproeier het Lechler-assortiment van vloeibare meststoffen aan. De FD 02 sproeier is een vlakstraalsproeier met een horizontaal sproeipatroon voor een gelijkmatige zijdelingse verdeling. Hij maakt indruk met een zeer lage impact op de bladeren en extreem grove druppels waardoor het risico op verschroeiing tot een minimum wordt beperkt. Door de optimale zijdelingse verdeling van de FD nozzle treedt er geen strepenvorming op.

Met de nieuwe FS-sproeierserie maakt Lechler het aanbod van kunstmeststrooiers compleet. De FS-sproeierserie is verkrijgbaar in de maten -015 tot 15. Het is een meergatensproeier met vijf volle sproeiers en een optimale zijdelingse verdeling. De 7° helling tegen de rijrichting in vermindert de impact op de bladeren en maakt het gebruik in alle boomsoorten mogelijk. De nozzles zijn ISO-kleurgecodeerd en hun asymmetrische straalopstelling is gepatenteerd.

ISO-doseeropeningen zijn nu beschikbaar voor de slangdruppelsystemen 5S en 5SL en de Y-kit. Net als bij de gewasbeschermingssproeiers zijn de respectievelijke openingen voorzien van een ISO-kleurcode. In vergelijking met de roestvrijstalen doseeropeningen is een eenduidige toewijzing via de kleur mogelijk. Verdere voordelen zijn de eenvoudige montage in het Lechler bajonet-nippelsysteem MULTIJET en het voorkomen van een verkeerde omgekeerde montage zoals dat bij roestvrijstalen doseeropeningen kan gebeuren. Door het grotere formaat van de ISO-doseeropeningen zijn deze gemakkelijker met de hand vast te pakken en te monteren.

Veiligheidsklemmen worden aanbevolen als verliesklem voor slangdruppelsystemen. Ze zijn eenvoudig zonder gereedschap in de bajonetkappen te steken. Een volledige ontdraaiing van de bajonetkap wordt voorkomen. De veiligheidsklem past op alle bajonetkappen van het MULTIJET-systeem.